GLIK卒業生インタビュー

体験談 Esther Li Hwang Chiaさん

「富士通奨学金プログラムで学び、組織やコミュニティの一員として自分が何をするべきか新たな方向性が見えてきました。」

2013年度春期コース/富士通奨学生
エスター・リー・ホワン・チアさん
(Esther Li Hwang Chia)

Temasek Polytechnic 
Lecturer/Section Head 
School of Informatics & IT, Diploma in Finance Business, Information/Business & Database Technology
テマセク・ポリテクニック
情報技術学部金融ビジネス情報コース
講師/セクションヘッド

これまでに体験したことのない、実践的に学べるプログラム内容に惹かれました。

私は現在、シンガポール教育省管轄下にある工業技術分野の専門教育機関テマセク・ポリテクニックで、情報技術学部金融ビジネス情報コースの講師兼セクションヘッドとして働いています。金融業界やIT業界の即戦力となる人材を育成すべく、校内でコースや講師陣を管理するほか、同校と業界企業の様々な連携をコーディネートしています。

一般財団法人富士通JAIMSのプログラム「Global Leaders for Innovation and Knowledge(以下:GLIK)」については、上司を通じて知りました。まず、このプログラムが理論だけではなく、現場視察や課題を解決する個人プロジェクトなども含む非常に実践的な内容となっていることに惹かれました。また、マネジメントだけではなく教養もあわせて学ぶことで、マネジメントをより多面的に捉える力を養うカリキュラムとなっていることや、日本・米国(ハワイ)・タイ・シンガポールの4カ国で学ぶマルチキャンパス環境のもと、アジア太平洋地域各国から集まったメンバーとともに学ぶことも、他の社会人向け経営プログラムにはない特徴的な点でした。このプログラムであれば、今までとは異なるアプローチで仕事に取り組み、組織やコミュニティに貢献できるのではと考え、GLIKに応募。富士通奨学金を受給して参加しました。

実際、実践を重視した授業は、最初の講座「Strategic Management」から始まりました。加瀬公夫先生の授業は非常にインタラクティブで、採用されている事例も実践的でした。単に事例を読んだだけでは分からない、現場が直面した問題などについて、先生ご自身の金融業界のご経験に基づいてお話を伺うことができ、非常に興味深く、学ぶことの多い授業でした。約3.5カ月間のプログラムを通して、多くの有識者やリーダーと対話したりイノベーション事例に触れたりしましたが、常に実践的に学ぶ環境が与えられました。

教室から出て実際に現場を体験することの重要性に気づきました。

タイでは、貧しい山岳民族の経済的自立を実現した「ドイトゥン開発プロジェクト(注1)」を訪問し、3泊4日のフィールドスタディを行いました。国王が提唱する哲学のもとにプロジェクトを起こしたタイ王室、そしてその哲学のもとにビジネスを展開する運営会社、そこで働くリーダー、スタッフ、さらにはこのプロジェクトによって働く機会を得た村人まで、あらゆる立場の方々と直接会い、それぞれの立場でどういった課題があり、それをどう解決していったのかについて、対話を重ねていきました。リーダーだけではなく、村人とも会話し、その内容をもとに夜遅くまでクラスメートと議論をしたことで、さらに理解も深めることができました。

課題を表面的に捉えていては、イノベーションを生み出すことはできません。一人ひとりが個人として深く関わり、対話を通じて本質まで掘り下げていくことの重要性を、体験として理解できました。

(注1)ドイトゥン開発プロジェクト:1988年に国民の貧困問題を軽減させるために開始されたタイ王室系の財団による開発プロジェクト。タイの山岳民族にコーヒーなどの換金作物の生産を教えることで、麻薬栽培から脱却させ、自立させることに成功した。

社会人として働いている今だからこそ、新たな学びがあります。

GLIKの根幹ともいえる「Knowledge Management(知識創造理論)」は、初めて学んだ経営論でしたが、ナレッジを創造するプロセスやフレームワークはぜひこれからの仕事で意識し、実践していきたいと思います。

その他、方法論の一つとして学んだ講座「Ethnography(注2)」は、職場の課題を解決するうえで非常に有用な手法だと思いました。フィールドワークを通じて人の行動様式を調査するというEthnographyの手法は、人はどう行動し、組織にどのような影響を与えるか、を知ることができます。ハワイの「ポリネシア・カルチャー・センター」で人々の行動をノートに記録していくという実践では、ノートを見返したときにいくつかの法則性を見つけることができ、人々の行動の意味や真実の姿に気づきを得ることができました。

(注2)Ethnography:文化人類学における現場調査法。生活や仕事の場に入り、生活者や働く人の視点から日常の姿を調査する方法。

互いに学びあえた仲間たちとの出会いは、これからも私を支えてくれるでしょう。

11カ国から集まった参加者は、自国を代表する素晴らしいビジネスパーソンばかりでした。それぞれの参加者が自分たちの専門分野を持っていて、それぞれの分野の専門家の力を合わせてチームとしての目的を達することを学びました。お互いの違いを認めたうえで、影響しあい、学びあうことができました。プログラムを通じて築いた人脈は、私たちだけの閉じたネットワークではなく、過去の卒業生とつながり、そこからさらなる人脈が生まれていく「成長し続けるネットワーク」になるでしょう。

また、約3.5カ月をともに過ごし、数々の課題に対して「企業にとってだけではなく、社会にとって何が有益か」を真剣に考え抜いた共通体験は、今後のそれぞれのビジネスシーンにおいて大きな糧になるに違いありません。

仕事や組織、コミュニティをより善くしていくため、自分にできることから始めていきます。

GLIKは他のプログラムと違って、東西の哲学、歴史、多文化主義、倫理観など、「教養」の講座が充実しています。これは現在のように変化が激しく、過去の体験に基づいて判断を下すことが難しい時代環境の中で物事を判断する場合には、「何が善いか?」という普遍的な価値観に基づいて判断することが重要であり、そのような判断力を養う上で、教養を学ぶことが大変役に立つと考えられているからです。大学で皆、教養は学んでいると思いますが、社会人として働いた後に改めて学ぶことで、新しい視点が養われ、気づきがありました。

GLIKが終了し、今度は私が自分の所属する組織やコミュニティでイノベーションを起こしていく番です。私もこの経験を元に、教育を通じて、自分の属する組織、コミュニティ、そしてシンガポールの未来を創りだすため、自分にできることから始めていきます。GLIKを通じて、共通善、そして社会貢献や社会的責任について強く意識するようになりました。私は教育に携わる人間ですので、教育を通じて学生達に「共通善」について考えるよう伝えていきたいと考えています。将来学生たちがどのような職業に就こうとも、何が善か見極め、コミュニティに対して自分の社会的責任について考えながら仕事をしていってもらえたら素晴らしいと思います。

Learning through the Fujitsu Scholarship Program, I found new directions through which I could contribute to my organization and the community.

Esther Li Hwang Chia

Fujitsu Scholar on the 2013 Spring Course
Esther Li Hwang Chia
Course Manager & Lecturer
Temasek Polytechnic

Esther Chia works in the School of Informatics & IT at Temasek Polytechnic, an institution for higher education in Singapore. Not only is she a lecturer, she also plays a role as a course manager to foster collaborations with industry partners to develop work-ready graduates in the financial and the IT industry in Singapore by equipping students with current and relevant skills and knowledge.

I was drawn to the contents of the program, which allowed for the practical study of subjects I had no prior experience with.

I learned about Global Leaders for Innovation and Knowledge program with Fujitsu Scholarship through a superior at work. What first struck me about the program was that it wasn’t just based on a theoretical framework, but included practical content, such as individual projects focused on on-site studies and resolving issues. What also stood out compared to other management programs was how the curriculum was shaped to develop students’ abilities to have a more multifaceted approach to management by including general academic studies in addition to learning about management, and by providing a learning environment that included students from all over the Asia-Pacific region. I applied for this program in the hope that it would help me approach work in different ways and contribute to my organization and the community at large.

The practical classes started with the first lecture. Classes were extremely interactive, and the case studies were also practical. Professor’s shared their invaluable experiences in their area of expertise with respect to the case studies and concepts. The learning we gained from such sharing went beyond anything one can learn from simply reading case studies. This made classes deeply interesting and meaningful. Over the three and a half month program period I came into contact with many experts and leaders. I was also introduced to many examples of innovation, all this in a learning environment that continued to maintain a focus on practical education.

I realized the importance of leaving the classroom and actually experiencing the environment first-hand

In Thailand I visited the “Doi Tung Development Project*1,” which had helped poor villagers in a mountainous region achieve economic independence, and conducted a four-day field study. I met directly with people from all walks of life, from the royal family of Thailand, who began the project based on the philosophies advocated by the King of Thailand, the operating organization that developed its businesses based on these philosophies and the leaders and staff who worked there, to the villagers who found work through this project. I heard conversations on the kind of problems facing each group of stakeholders and how they went about resolving them. By speaking at length with not only the leaders but the villagers as well, and having discussions with my classmates that went late into the night based on the content of these conversations, I was able to gain a deeper understanding of the situation at hand.

Innovation cannot come from treating issues as they seem on the surface. Through my experiences I was able to gain an understanding of the importance of delving deeper to reach the true crux of the issues at hand by opening a dialogue that everyone was deeply involved in as individuals.

*1 The project started by the royal family of Thailand with the aim of reducing issues with poverty experienced by the people in the northeastern part of Thailand. The project succeeded in enabling villagers to be self-sufficient as they produce cash crops such as coffee instead of narcotics.

Now that I am a working member of society I am finding new things to learn

“Knowledge Management,” which could be considered the foundation of the program, was the first aspect of management theory that I learned about, and I will strive to be aware of, and put into practice processes and frameworks that create knowledge when performing my work in the future.

Besides this, one such methodology that I learned in a course on “ethnography*2” contained extremely useful techniques for resolving problems in the workplace. The ethnographic method of surveying people’s behavioral patterns through field work enabled us to learn how people acted, and what kind of influence they had on the workplace. We were able to find multiple areas of regularity when looking over our notes that had been used to record the actions people took during observations at the Polynesian Cultural Center. These findings enabled us to realize the meaning behind people’s actions and the actual situation at hand.

*2 A field survey method in the field of cultural anthropology. It is a method of entering a living or work environment and studying the everyday lifestyles from the perspective of the resident or working person.

The encounters I had with the fellow students will undoubtedly provide me with support in the future.

All participants in the program were outstanding professionals representing their own country. Each participant had their own specialty, and we learned to achieve goals as a team by combining the strengths of each specialist in their field. We were able to influence each other and learn from one another while recognizing our differences. The personal connections we forged through the program were not limited to a closed network amongst ourselves, but also included links to past graduates, forming a “continually growing network” that will produce further personal connections from this.

Over the three and a half month period we spent together we shared common experiences where we carefully considered “what is beneficial to the company and society at large as well” concerning a range of issues, and these experiences will no doubt offer great sustenance in our respective business fields in the future.

In contrast to other programs, the Global Leaders for Innovation and Knowledge program has a rich set of general education classes. This is because of the importance placed on making judgments based on a universal set of values that asks “what is good?” when determining matters in an age and environment such as the one we face today, where change happens drastically making it difficult to make decisions based on previous experience, and because studying liberal arts is considered to be extremely beneficial in developing the ability to make these kinds of decisions. Although I have studied liberal arts at university, learning this topic again as a working member of society has helped me develop new perspectives and realizations.

Now that the program has come to an end, it is my turn to drive innovation in the organization and community I belong to. Based on my experiences I too will start doing what I can to create a better future for the organization and community I am a part of and Singapore as a whole through education. Through the program, I have come away with a strong awareness of the common good, contributing to society and social responsibilities. I am someone involved with education, so I would like to use education as a platform to have students think on the “common good.” I can think of nothing better than if my future students were to go about their work with a firm idea of what is good while also thinking about their own social responsibilities to their community, regardless of the profession they choose.

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